Tożsamość korporacyjna (ang. Corporate
identity), lub swobodniej mówiąc tożsamość firmy, to zbiór niepowtarzalnych
cech, ściśle zdefiniowanych i powiązanych ze sobą elementów pozwalających
wyróżnić firmę i uczynić ją rozpoznawalną. Obecnie tożsamość firmy możemy
rozumieć również jako jej filozofię istnienia. Komunikację z otoczeniem, styl
zarządzania, strategię, kulturę i reputację, a także pracowników. Jej istotnym
elementem jest natomiast identyfikacja wizualna, która jako pierwsza dociera do
potencjalnych klientów i na jej podstawie budowane są dalsze relacje firmy.
Przedsiębiorstwo jest rozpoznawane przez zewnętrzne i wewnętrzne, widoczne
manifestacje wielu atrybutów, i to właśnie ich wizualne aspekty są
zazwyczaj najczęściej poddawane ocenie. Na ich podstawie odbiorca wyrabia sobie
subiektywny obraz, wizerunek firmy i to często od tego pierwszego wrażenia
zależeć będzie sukces organizacji.
Projektowanie identyfikacji wizualnej
polega na opracowaniu spójnego systemu elementów wizualnych, opartego na
jednolitym kodzie kolorystycznym i graficznym. Identyfikacja wizualna
firmy powinna być prosta i jasna. To wzorzec, według którego można „mierzyć”
produkty, zachowania i działania danej firmy.
Podstawowym
elementem identyfikacji wizualnej jest logo, czyli graficzne opracowanie nazwy
firmy. Logo może składać się z sygnetu (znaku
graficznego), logotypu (części typograficznej) oraz tagline (czyli hasła
firmowego często umieszczanego pod logotypem) lub pojedynczych ww. elementów
(sygnet lub logotyp).
Na kolejnych pozycjach są: akcydensy
firmowe (wizytówka, papier firmowy, koperta itp.), opakowania, oznakowania
zewnętrzne i wewnętrzne, publikacje reklamowe, aranżacja wnętrz,
architektura posiadłości, oznakowania środków transportu, formy ubrań roboczych
itd. Wszystkie elementy powinny spełniać określone warunki, a mianowicie:
muszą być odpowiednie do specyfiki działania przedsiębiorstwa, jednolite, czyli
wzajemnie zgodne, wolne od niekorzystnych skojarzeń, oryginalne, czyli różniące
się wystarczająco od analogicznych elementów charakteryzujących inne firmy,
łatwo adaptowalne do różnych metod komunikacji firmy z otoczeniem, łatwo
zauważalne i łatwe do zapamiętania.
Zakres systemu identyfikacji zależny jest
od charakteru i potrzeb firmy. Ale warto pamiętać, że nawet
jednoosobowe działalności potrzebują identyfikacji wizualnej, to podstawowa wyprawka każdej marki wyruszającej na podbój
serc konsumentów. Pozwala szybko wyróżnić produkt lub firmę spośród oferty
konkurencji i stanowi swoistą sygnaturę zostawiającą ślad w pamięci odbiorców.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz